Hem Åsikt Olle Wästberg: SD och ultrahögern vann valet – på sociala medier

Olle Wästberg: SD och ultrahögern vann valet – på sociala medier

Sverigedemokraterna vann valet – på sociala medier. En rad undersökningar visar att SD:s konto fått fler gillanden och delningar än alla de andra partiernas tillsammans. Det handlar om många hundra tusen interaktioner under valrörelsen.

Redan i förra valet var de sociala medierna betydelsefulla. I Demokratiutredningen redovisade vi en undersökning om hur förstagångsväljarna fått sin information i valet 2014. Svaret var: Facebook!

En förklaring till SD:s framgångar på sociala medier är att deras anhängare har mycket litet förtroende för de traditionella medierna. Därför håller de sig till nätet. Det är inte unikt för Sverige. Segraren i det italienska valet – Femstjärnerörelsen – bedrev sin valkampanj nästan helt på sociala medier.

Donald Trump – med sina 55 miljoner följare på twitter – bedriver en ständig propaganda mot medierna. Han har dragit in alla offentliga anslag till de amerikanska public service-bolagen. När SD:s partivänner i Ungern och Polen tagit makten har de omedelbart tagit kontroll över Public Service. Jimmie Åkesson vill ju lägga ner P3, eftersom han anser att kanalen är ”vänsterliberal smörja”.

Fram till 1983 samlade TV-programmet ”Hylands hörna” nästan alla Sveriges tittare och var det givna samtalsämnet dagen efter. Denna mediegemenskap finns inte längre. Nätet innebär att människor lätt hamnar i bubblor där de inte exponeras för en bredd av verklighetsbilder och åsikter.

I de sammanhang där de som sympatiserar med yttersta högern hamnar på nätet dyker det också upp ren fascism. Tillsammans med SD dominerade extrempartiet Alternativ för Sverige på Facebook i slutet av valrörelsen. Det har visat sig att de flesta utländska besökare på den amerikanske nazisten Richard Spencers Alt-Right-konto redan för några år sedan var svenskar. Nätet bidrar till radikalisering både för islamister och fascister.

Nätaktivisterna påverkar vad som delas och i vilken omfattning. Åtskilligt som publiceras har fler läsare via delningar än hos den ursprungliga källan. Ett exempel: Jimmie Åkessons och Mattias Karlssons skrev en artikel i Wall Street Journal förra året om att Donald Trump hade rätt i sitt utfall mot Sverige. Den artikeln delades flera miljoner gånger. Det svar som justitieminister Morgan Johansson skrev i samma tidning delades däremot bara några tusen gånger. Det är talande för vilken opinion som dominerar på nätet.

Det är helt uppenbart att SD, och även ultrahögern, är de som förstått hur den nya arenan fungerar. Det inte är SD som är överrepresenterat utan de andra är underrepresenterade.

Den viktiga skillnaden mellan de högeraktivistiska och de traditionella politikerna är att de förstnämnda inte bara kommenterar hos ”vänner” eller dem de följer, utan att de aktivt söker upp ståndpunkter och diskussioner.

Debatt, samtal och meningsutbyten av olika slag är centrala inslag i en demokrati. Det finns knappast en riksdagsledamot som inte sätter sig på tåget och är borta mer än en dag för att tala för 30 medlemmar någonstans i landet. Men att samma person skulle ägna 2-3 timmar om dagen åt att gå in i diskussioner på sociala medier är avlägset.

Att de traditionella partierna och folkrörelserna lämnar walk-over på nätet är en del av hoten mot demokratin. De kommande fyra åren måste innebära en ändring!

OLLE WÄSTBERG

Tidigare ordförande i Demokratiutredningen